Silic One bundmaling

Obs dette indlæg er udtryk for min research og holdninger. Jeg er hverken sponsoreret eller på anden måde påvirket, ud over måske almindelige reklame. Døm selv!

Bo@ er fra forrige ejers tid behandlet med Hempel Basic og jeg har ikke fundet det attraktivt nok at starte helt forfra samt investere i et dyrt system. Det er både udsigten til det store arbejde og de dårlige anmeldelser af den dyre maling, der har holdt mig tilbage.

Her er Bo@ på vej op af vandet, første år jeg havde den. Begroningen var ikke så slem det år

Bekymring om udledning af gift

Hempels Basic indeholder kobber og er en blød maling, så den er både giftig og faktisk meget dårlig. Uden at være fanatisk, har jeg hele mit liv været meget miljøbevidst og det har altid generet mig at vide, at det jeg behandlede bunden med var miljøskadeligt .

Det var søgning efter giftfri bundmaling, som bragte mig på sporet af Silic One fra Hempel, som indeholder stoffer som giver overfladen vandlignende egenskaber. Det er smart for så tror organismerne som ellers angriber vores både, at der er tale om væske, og så sætter de sig ikke fast. Der lægger sig kun et lag slim om skroget, og det gør jo hverken fra eller til for båden og sejlegenskaberne.

En af de oplysninger jeg har fået fra en på Facebook er, at siliconeoverfladen skulle give lidt vandmodstand og derfor tage en lille smule fart.

Holdbarhed af bundmalingen

Jeg er rigtig glad for at have båden liggende i vandet hver anden vinter, da jeg dels foretrækker at sejle når det er vejr til det, men også mener det er bedst for båden. Så længe vi ikke har isvintre, men det ser jo ud som om, at klimaforandringerne har udelukket den mulighed.
Men lige det med at have båden to år i vandet, har været rigtig dumt med den nuværende bundmaling. Båden burde jo selvfølgelig komme på land og blive behandlet, men det har jeg nu ikke fået gjort. Sidste år gav det ikke mening, fordi der stort set ingen begroning var og den smule slim og ruer, kunne tages med en børste under svømmeture. Da den kom på land til efteråret, var det dog endt i en muslingefarm. Det er årsagen til de nye overvejelser.

Min research på internettet viser, at der er nogen som har forventning om levetid på en påsmøring på op til 10 år. Hempel selv lover 2 år, hvis man altså lader være med at tage båden på land i en længere periode. En enkelt skriver i Tursejlergruppen, at vedkommende har kendskab til 3 års levetid (ind til videre).

Slibe i bund og fjerne alt gammel bundmaling

Som jeg skrev i starten, så synes jeg altså det er et større bøvl, at skulle slibe helt i bund og prime forfra osv. Foruden det er en strabads er det også en dyrere omgang. Men også her kommer Silic One mig i møde og lover, at man ikke behøver at fjerne alt det gamle, så i hvert fald den større fysiske anstrengelse kan undgås. Selve skiftet vil dog koste en del mere, end det plejer. Der skal flere lag af tre produkter til, så man må jo regne noget på det. Det er dog stadig meget billigere end andre langtidsholdbare bundmalinger.

Her ses de tre produkter der skal benyttes for skift af bundmaling, uden at afrense for andet end løs maling og snavs.

Video af skift fra anden bundmaling til Silic One

Test af Silic One

Indtil videre er jeg udelukkende stødt på flotte anmeldelser af produktet, jeg skal dog lige have regnet prisen ordentligt igennem, før jeg kaster mig ud i forsøget. Bo@ skal efter planen sælges indenfor de næste år, til fordel for en større båd vi kan bo på. Derfor skal det også med i overvejelserne om det overhoved giver mening med så nyt et produkt, som måske kan skræmme en ny ejer.


Link til bådmagasinets store miljøvenlige bundmalingstest, hvor Silic One kåres som vinder. Åbner i PDF format: Bådmalingstest

Her er et link til en engelsk test af magasinet Motor Boat De viser fx billeder af båden efter to år i vandet, hvor den er stort set helt ren.

Hvordan virker Silic One

I forhold til alle andre bundmalinger, tænker Hempel helt nyt med Silic One og indfører dermed en fuldkommen anderledes tankegang end vi er vant til. Som sagt handler det om at give overfladen vandlignende egenskaber, så organismer ikke sætter sig fast, men se denne video for Hempels egen forklaring (på engelsk).

Præcisering. For at fjerne det løse begroning, skal båden sejle mindst 8 knob

Tilbage for os står de mange overvejelser, som ikke kun handler om hvorvidt jeg tror på produktet, men også overvejelserne om salg af båden, prisen og de rester der står i skuret, som så ikke bliver brugt.

Men hvad mener du?
Del meget gerne din holdning ved at lægge en kommentar, eller kom ind i gruppen Lystbåde på Facebook og vær med i diskussionen.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.