forskellige typer anker

Sådan fungerer et anker



I denne artikel lærer du ikke kun alt det grundlæggende om ankre. Du får også mere avancerede viden om, hvordan ankre fungerer. Brug indholdsfortegnelsen, hvis du søger efter svar om et bestemt emne.

Sådan holder ankeret et skib

Tegning af Tosaka


Den primære kraft, der holder et opankret skib på plads, er vægten af ​​kæden på havbunden.
Vinden skubber båden væk fra ankeret og holder kæden på plads. De fleste ankre er designet til at grave ned i havbunden. Hvis ankeret ligger i den korrekte position, graver det dybere, når vind eller bølger lægger pres på kæden.

Som du kan se på tegningen, graver ankeret dybere ned i havbunden, hvis kæden trækkes vandret væk fra den.
For at hive ankeret op skal det løftes lodret. Dette vil ske, når du trækker kæden ind, og båden er lige over ankeret.

Hvor dybt går skibets ankre?

Skal et bådanker røre bunden?


Ja, alle ankre hviler på havbunden. Et anker er designet på en sådan måde, at det graver ned i havbunden og holder båden fra at bevæge sig væk.

En undtagelse er en drivanker, som jeg kommer tilbage til senere.

Hvor meget kæde skal man bruge?

Som en tommelfingerregel har du brug for en kæde der er 5 til 7 gange så lang som vanddybden. Du vil altså have brug for at kende dybden der hvor du vil ankre op.

Eksempel:
Hvor meget ankerkæde skal du bruge hvis der er 3 meter dybt?
Med den ovennævnte regel har du brug for mindst 15 meter kæde.

Hvor dybt går havankre?


Som anført ovenfor afhænger hvor dybt et anker går, af havdybden kombineret med kædelængden. Derfor er det ikke muligt at opankre på dybe oceaner, du kan simpelthen ikke medbringe så meget kæde som der skal til.

Coasters, færger og andre store kommercielle skibe anker ofte op længere ude end fritidsbåde. De har væsentligt dybere køle og derfor brug for meget vand at manøvrere på.

Hvordan fungerer et skibsanker på dybt vand?


På dybt vand, som jeg allerede har været inde på, kræver det en betydelig mængde kæde at nå bunden.
Derfor bruges i stedet et drivanker, som i bund og grund er en stor og stærk “faldskærm” under vand, der giver en træk, som fungerer som en bremse.
Da denne “faldskærm” er lavet af stof, og nem at opbevare.
En drivanker holder ikke skibet stille men sænker farten betydeligt.

I nødsituationer kan du bruge næsten alt som en drivanker. En plastikpose, posen fra et sejl eller lignende.

Typer af ankre


Der tales generelt tre typer moderne ankerdesign. Flukanker, plovanker og kloanker De arbejder alle ved at grave ned i havbunden.

Ældre ankertyper “griber fast” i stedet for at grave ned, hvilket gør dem mindre effektive end de moderne modeller.

Både fluke, plov og kloanker er designet med en top og en bund. Bunden er tungere end toppen, hvilket betyder, at ankeret næsten altid vender korrekt, når det lander på havbunden.

Fluke-anker


Fluke-ankre er meget populære på små både og det med god grund.

  • Det er let
  • Det pakkes meget let væk (foldes op og optager næsten ingen plads)
  • Det holder godt i både mudder og sand

På den negative side holder flukeankeret ikke særlig godt på begroet eller stenet havbund.

Plovanker


Plovankre er et sikrere valg, hvis du har brug for et allround-anker til din båd.

Plovankre har fast skaft og ligner en plov.

  • Det drejer sig selv, hvis vinden eller strømmen skifter retning
  • Holder effektivt i tang, mudder og sand


På den negative side er højere vægt og behovet for opbevaringsrum, da det ikke kan klappes sammen.

Kloanker


Et kloanker er den billigste type moderne ankre på grund af dets enkle design. Det holder okay i enhver havbund, men er efter min mening lidt sværere at håndtere. Dens design er tilpasset fra ankre, der bruges til at sikre olierigge i Nordsøen og altså en meget gennemprøvet model.

Ligesom plovankeret foldes det ikke sammen, og optager en masse lagerrum.

Ankertyper er ofte opkaldt efter producenten, der opfandt det, men du vil finde mange kopier med et andet mærke. Et godt eksempel er Bruce-ankeret, som er et mærke, men også ofte omtalt som en bestemt type anker. Bruce producerer ikke selv denne type anker længere, men du vil finde andre, der gør det.

Vægten af ​​ankeret

HVor meget dit anker skal veje afhænger af, hvor tungt dit skib er. Men det vigtigste er at se på ankerproducentens foreslåede størrelse, da der er forskel fra model til model.
Og husk at ankervægten ikke kan stå alene, du har også brug for en kæde til at holde ankeret. Denne kæde fungerer som en støddæmper for ankeret.

En grov tommelfingerregel for små både er:
Et pund anker for hver fod bådlængde

Hvorfor har nogle skibe 2 ankre?


Der er mere end en grund til, at et skib bør have to ankre:

  • Forskellige ankre er nødvendige til forskellige havbunde
  • Forblive på et sted i stedet for at bevæge sig i cirkler
  • Af forskellige sikkerhedsmæssige årsager

Det meste af tiden er et anker nok til at holde skibet på plads, men nogle gange skal skibe sætte 2 ankre for at holde dem på plads. Typisk vil man sætte et anker for og et agter. På den måde svinger man ikke rundt og undgår derfor faren for sammenstød.

Nogle lægger to ankre ud ved siden af hinanden, og fordeler derved trækket i dem begge.

Nogle skibe har et ekstra anker, fordi ankre let kan gå tabt på grund af forskellige årsager som kraftig vind, dårligt vejr, stærk strøm osv.

Hvad sker der, hvis et anker sidder fast?


Ankre bliver undertiden efterladt fordi de sidder fast, og ankre sidder bare uløseligt fast fra tid til anden, især hvis du ikke bruger et ankerspil. Hvis dette sker ligger ankeret på havbunden, indtil det er rustet og slebet i små metalpartikler.
Mange sejlere har oplevet at løfte deres anker og samtidigt fået gammelt anker med op.

Hvorfor mister skibe deres ankre?


Her er nogle af de mest almindelige grunde til, at skibe nogle gange mister deres anker:

  • Utilstrækkelig fastgørelse
  • Udstyrsfejl
  • Brud på ankerlinen
  • Forladt anker
  • Miljømæssige risikofaktorer

Utilstrækkelig fastgørelse

At ankerudstyret ikke er tilstrækkeligt fastgjort til båden, er det en almindelig årsag til at miste ankeret. Det sker især fordi man fokuserer på andre manøvrer imens man ankrer op og sker relativt ofte.

At have en god indøvet procedure forhindrer dette i de fleste tilfælde.

Udstyrsfejl

Rusten ankerkæde skal undgås

Man skal sørge for at holde sit ankerudstyr i orden. Gennemgå samlinger, hiv og vrid udstyret jævnligt og læg mærke til hvordan det ser ud.

Især ankerkæden bliver med tiden rusten og mister sin styrke med alderen.

Det er meget vigtigt at vedligeholde alt udstyr på en båd og regelmæssigt gennemgå alt udstyr, herunder også ankerkæden.

Brud på ankerlinen


Ankerlinen er meget udsat hvis nogen sejler over den og får linjen i deres propel. Propellen kan blive beskadiget, men også ankerlinen vil sandsynligvis tage skade.
Derfor er det afgørende at holde sig fri af opankrede skibe, og sejle i en stor bue udenom.
Mange skibe i dag bruger ikke ankerline og har kun ankerkæde, hvilket gør opankring mere sikker.

Forladt anker


Skibe er, som tidligere nævnt, undertiden nødt til at efterlade ankeret hvis det sidder fast – Dette sker dog heldigvis sjældnere med de moderne ankertyper.

Miljømæssige faktorer


Miljøfaktorer som vejr, strømmen og vanddybden er nogle af de mest almindelige årsager til at miste ankre.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.