luv på et skib

Luv – Luvart: En retning for vinden

Ordet luv betyder på et skib vindsiden. Den modsatte retning af luv kaldes læ. Det er vigtigt hurtigt at kunne se forskel på luv og læ af hensyn til sikkerheden på vandet.

Læs om læ og ordets betydninger på en båd samt hvilke ord udtrykket optræder i på linket: Hvad betyder læ på et skib?

Hvad betyder til luv?

Når noget er til luv så får det vinden før det der ligger til læ. Det har meget stor betydning for sejlbåde på havet, hvor det især benyttes til at afgøre hvem der skal gå af vejen for hinanden.

Har du brug for at læse op på vigereglerne, så kan du blandt andet læse, at luv viger for læ på dette link: Duelighedsbevis navigation teori: Vigeregler

Hvad betyder luvart?

Luvart betyder til luv og altså det samme som luv side. Det er et ældre ord der benyttes på mange sprog.

Vil du lyde som en søulk, så sig luvart og høst blikke (jeg siger ikke om de er beundrende).

Det modsatte af luvart er læ.

Hvad betyder luvgirig?

Hvis en sejlbåd har tendens til at gå op i vinden (nogen siger “at spidse op”), kalder man den luvgirig (udtales ofte lu-gi-ri). Hvis båden er meget luvgirig kræver det afhængig af hvor tung båden er og hvor hårdt det blæser, en hel del kræfter at holde den på kursen.

Det modsatte af luvgirig er lægirig. Hvis en båd hverken er luv- eller lægirig siges den at være i balance.

Hvorfor er det vigtigt at kende forskel på luv og læ?

Både sejlskibe og motorbåde er afhængige af hvor vinden kommer fra, for vinden vil presse på skibets skrog og føre det gennem vandet. Når man skal lave fx havnemanøvre, er det derfor smart at være opmærksom på hvilken fortøjning eller fender man skal prioritere først.


Det foregår altså ikke som en parkering på land, men lidt som hvis man kører i glat føre. Det er da også de færreste både der kan sejle sidelæns, så forestil dig en trepunktsvending en tilfrosset vinterdag uden fuld kontrol over speederen og uden en bremse.

Eksempler:

Vinden presser et skib på vej ind på en plads, ind imod et andet som ligger fortøjet. Den side der er i læ for ens egen båd, vil altså være der hvor der formodentlig er størst brug for fendere mens du fortøjer.

Modsat, er det den fortøjning der er til luv som først skal fanges, da båden bliver skubbet væk fra den.

Det er primært derfor, at havnemanøvre nogle gange kan blive lidt hektiske.

Scroll til toppen