tørdok

Båd på land: Hvor tager både hen, når de bliver syge?

Ja, dette er en gåde, men den er meget sød.

Hvor tager både hen, når de bliver syge?

Både tager selvfølge til DOK

Hvad er en dok?

Der finde tre typer dok – en dok, en tørdok og en flydedok. Man anvender kun dok til meget store skibe, som ikke kan trækkes eller løftes på land.

En tørdok svarer til en sluse som man kan sejle ind. Herefter lukkes vandet ud, så dokken tørlægges og der kan arbejdes på de dele af båden som normalt er under vand. Herefter lukkes vandet ind igen og båden kan sejles ud.

En flydedok er som navnet siger flydende, og sænkes under båden hvorefter den pumpes tør for vand. Således flyder dokken på havet, mens skibet står tært i dokken. Efterfølgende pumpes vandet tilbage og dokken synkes, så den kan trækkes fri af skibet.

Våddok. Billede fra Wikipedia

Forskellen på en dok og en bedding

En bedding er et sted hvor både trækkes op på land. Det sker typisk på jernbaneskinner som går skråt ned i vandet. På skinnerne kører en vogn, som kan komme helt ned under båden. Når båden er fastgjort til vognen, kan vognen trækkes op på land med båden ovenpå.

Man kan også se beddinger uden skinner. Fx hvor joller trækkes op og ud af vandet ved håndkraft.

Der er stadig mange steder hvor man benytter bedding.

Så på en bedding trækkes både altså helt op på land, mens skibe i dok stadig er i vandet, men vandet er pumpet væk.

Andre måder at få både på land på

Det bliver mere og mere almindeligt, at tage både op med kran. Kranen kan enten være fastmonteret på en kaj, eller det kan være en lastbil med kran som kommer forbi og løfter både ud af vandet.

Kraner på lastbiler kan være utroligt lange, og kan løfte bådene surrealistisk højt op, og ind på land.

De fastmonterede kraner løfter typisk bådene op ad vandet, drejer ind og så placeres bådene på en vogn som kører dem hen til deres plads på land.

Hvad koster det at få en båd på land?

I sejlklub

Min erfaring er, at det ca. koster 7-800 at få løftet båden på land eller i vandet, når man er i en sejlklub. Ofte er det frivillig arbejdskraft og man skal selv bistå. Prisen plejer at være ens uanset størrelsen på båden.

Men, der er bestemt forskelle. I nogle klubber er søsætning inklusiv i prisen på medlemskab, og i andre koster det meget mere end jeg nævner her.

Med vognmand og kran

Skal man have en vognmand til at køre med båden, så har jeg hørt fra flere, at de sammenligner prisen med hvad en landplads ville koste – oveni hvad man betaler for løftet. I vores tilfælde er det altså små 4000,- for optagning og søsætning plus kørsel. Men det kommer selvfølgelig også an på hvor langt der skal køres, så få en endelig pris hos nogle forskellige vognmænd. Vær dog ude i god tid. Jeg har fået fortalt, at det kan være virkelig svært at få en tid, da de efterhånden dækker hele sejlklubber.

Søsætning af trailerbåde

Har man en båd på trailer er det vigtigt at vide at det ikke er gratis at søsætte den fra havne.

I de fleste havne skal man købe en eller anden form for medlemskab eller klippekort, for at få adgang til bedding. Mange steder er man begyndt at have et elektronisk kort, som kan åbne en bom. Det kan godt være ret bekosteligt, men bliver billigere af at man køber mange “ture” på en gang.

Scroll til toppen