Glæden ved sejlerliv?

Nu er jeg jo kommet ind i sejlerlivet som helt ny. Og jeg har selv haft meget glæde af mange af de beskrivelser man kan finde ude på nettet af hvad sejlads handler om. Men da jeg var helt ny, så var jeg noget tilbageholdende, fordi det virkede uoverskueligt, at gå i gang med at lære at sejle.

For det første vil jeg gerne give et retvisende billede af hvor let det er at gå ind i sejlerlivet, men også et realistisk billede af at det alligevel er noget man skal ville, og som man ikke kommer sovende til.

Først og fremmest, vil jeg gerne beskrive hvad belønningen er, balanceret med det besvær der også kan være, udgifter og tidsforbrug. På den måde håber jeg at du som måske ny eller nysgerrig på bådlivet, får en balanceret pejling af at det er et dejligt liv, men at det selvfølgelig som alt andet koster en ressource, om det så er tid eller penge.

Om glæderne:

Hverdage:

Badning fra båden.

En af mine yndlingshyggeting, er at starte motoren sammen med kæresten, og uden at sætte sejl, så bare styre hen i en nærliggende bugt, og kaste anker. På den ene side, skal man øve sig rigtigt meget i alle manøvrer, så derfor er det nyttigt. Men når man ligger for anker, og man har placeret sig godt, så skal man ikke mere. Man kan smide redningsvesten, knappe en øl op, eller hoppe i baljen. Det er f.eks. skønt hvis man bare skal på fyraftens-hygge. F.eks. har jeg fri kl. 15, og kan være på vandet kl. 16, med ankeret smidt, og så laver vi sædvanligvis aftensmad på vandet, og bader uden trængsel omkring os, og soler os i cockpittet. Kæmpe fornøjelse. Det tager måske et kvarter at sejle ud til ankerstedet, og med lidt øvelse, så indbefatter det også at man har ankeret ude. Og det kan man gøre stort set hver eneste dag vejret er til det. Og når man ikke er langt hjemmefra, så går det også hurtigt hjemad, hvis vejret skulle skifte. Den fornøjelse er for mig det hele værd. Jeg elsker at være i vandet med svømmefødder og dykkerbrillerne på, og ligge og suse rundt under båden og se hvad der nu kan ses.

Weekender:

Den anden af vores ting, er at tage en heldags eller en weekendudflugt, hvor vi har sat os for at besøge et bestemt sted, og så sætte sejl og gøre klar til en rigtig sejlads, med manøvrer og navigation. Når man lærer navigation, så er det et stykke teoretisk arbejde, en indlæring. Og ligesom når man kører bil, så er det først når man selv skal arbejde med det, at man lærer det for alvor. Og i praksis, så virker det meget sværere på skolebænken end det egentligt er. Man foretager knapt så mange kursændringer, når man sejler selv, og meget af sejladsen og observationerne bliver gjort visuelt, og kortet og kompas understøtter så blot. Men jeg anbefaler helt klart at lære rigtig navigation i en sejlerskole. Så tager vi typisk på øferie, på Hven som er en svensk ø, som er utroligt smuk. Gerne i hverdage, uden for sæson, hvor vi kan finde på at holde ferie. Og bare det at sove i båden, bliver lynhurtigt en vanedannende oplevelse. Det at blive vugget i søvn af blide bølger selv om man bare ligger fortøjret i havn. Så går vi ture på øen, laver lækker mad af lokale ingredienser, og udforsker stedet. Og det kommer vi simpelthen til at gøre med mange danske småøer, indtil vi har set dem alle, og har fået nok øvelse til at sejle endnu længere væk. Og det er jo en af de ting man kan bruge sine weekender med.

Sæl nær Kyrkbacken på Hven.

Sejlerferien.:

Indtil nu har vi kun prøvet kortere sejlerferier, altså to uger. Der satte vi os det mål, at vi ville rundt om Sjælland. Til sammenligning så kan kapsejlere sejle Sjælland rundt på 24 timer, så det er nogenlunde realistisk at sejle turen på 2 uger. Men vinden ville ikke rigtigt, og vi opdagede at når vi kom nord på så ville vi få modvind hele vejen nedover til sydsjælland, hvor vinden så ville blive os nogenlunde nådig. Det er forsåvidt ikke noget problem, fordi man jo sagtens kan sejle mod vinden, ved en manøvre man kalder at krydse. Men vores båds sejl er ikke optimalt afbalanceret, og derfor krydser båden rigtigt dårligt, så man stort set ikke kommer fremad i modvinden. Så vi besluttede at ændre plan. Vi startede med at sejle til Gilleleje, hvor vi turistede den i et par dage. Derefter gik turen til Helsingør, som jo også er en rar by, hvor vi også var et par dage, på grund af alt for meget vind. Og så slog vi et smut til Hven, på mit første besøg der. Og alle disse oplevelser finder sted, med kun mig og kæresten, og det er en ideel parting at lave. Men den egner også glimrende til at have børn med. Hvis blot man har en båd der er let at sejle. Vores er så let, at kæresten kun skal bruge hjælp til de tunge ting, som at hejse storsejlet, og alt med ankeret. Resten af vejen klarer hun selv. Og jeg kommer jo også til at lære det undervejs. Men et par dage hvert sted, så når man ikke at blive for træt af stedet. Og hver gang man afsejler, så skal båden ryddes op, fordi det kræver sejlads ganske enkelt. Man må ikke have alt muligt liggende løst i båden, så derfor kommer du i havn med en ryddelig båd, og har dejlig plads nede i kahytten når du har fortøjret. Og et par dage efter når du afsejler, så skal båden ryddes op igen. Derfor lærer man at holde lidt orden, og gøre det nemt for sig selv.

Det er bare lidt af det, som er belønningen ved at holde båd. Af andre glæder kan nævnes medlemskab af en sejlklub. Sejlere er som regel gode kammerater, og hjælpes gerne ad. Hvis man er i en aktiv klub, så er der mange klubaftener hvor man kan møde andre sejlere, og lære mere om sejlads og bådhold. Jeg går jo på min klubs sejlerskole, hvor jeg allerede kender mange andre sejlere, og også folk der endnu ikke selv har båd, men blot uddanner sig til når de får plads i havnen.

Hvad koster det så?

Det er meget forskelligt alt efter hvor man bor. I København er det forholdsvist dyrt, og i provinserne er det temmeligt billigt. Så man skal overveje hvor man vil have sin båd liggende. Så er der også alle mulige lokale regler, som gør at man enten skal bo i kommunen, eller være med i sejlklubben, eller andre ting, som gør øger omkostningen eller udelukker havnen. Vi har en 28 fods båd, (ca. 8,5 meter), og den koster rundt regnet 2000.- om måneden, med alt. Pladsleje, vinterplads. Og så kommer der lidt vedligeholdelse oveni. 2000.- plejer jo at være dyrt for f.eks. nystiftede familier, men hvis man kan afse sådan et beløb, så har man alle de glæder som jeg nævner ovenfor inden for rækkevidde.

Tid:

Foruden alle fornøjelserne, som jo også tager ens tid, så skal jeg desværre også afsløre, at ting går i stykker indimellem. Hver år, er der ting der skal vedligeholdes. Der er motordele der skal skiftes engang om året, og andre som skal tilses. Det skal også nå at lære om, foruden at man skal tilegne sig færdselsreglerne på havet (navigation). Så når man starter fra nul, så skal man påregne at der er meget at lære, oveni alt det sjove. Og hvis man kan lide, så er det jo bare lykkeligt. Det kan jeg nemlig godt. Jeg synes at det er herligt, og jeg kan se at alt det jeg lærer, giver mig nye muligheder. Når du har lært navigation, bliver du f.eks. i stand til at planlægge længere sejladser, i farvande du i ikke kender. Så der er både årlige strabadser, med klargøring til foråret, og vinteroptagning, hvis både skal på land for vinteren. Dertil kommer alle små reparationerne, som også kan koste en skilling. Så det er en hobby man er bidt af, eller også så taber man interessen. Det skal man lige mærke efter, inden man begraver sig i hobbien.

Anskaffelse:

Så kommer vi til den del, som jeg altid anså for komplet uoverkommelig. Jeg troede fra starten at en både kostede millioner, eller måske bare op imod en million. MEN.. Bådmarkedet er købers marked. Idag ser jeg 22 fods både blive foræret væk for en krone. Typisk er der lidt vedligeholdelse i dem, og måske en motor der trænger til en kærlig hånd. Men ellers er den gratis.

Min kæreste købte vores for 50k oprindeligt, og det er en fin og velanskreven båd, fra 1980. Og alene indmaden, og tilbehøret er sædvanligvis ligeså meget værd. Dertil kommer at vi så har puttet en del flere penge i den. Men det vælger man jo selv. Sædvanligvis så handler det blot om at kigge på markedet og hvis man har tid til at vente, så kommer det rigtige tilbud lige pludseligt. Og mens man venter, kan man jo uddanne sig i sejllad, så man også får smagt på rigtig sejlads inden man smider penge efter det. Størrelsen afhænger meget af hvor meget komfort man ønsker. Mit budskab med dette afsnit er blot, at det ikke er en afskrækkende høj pris, man skal give. Jeg har set folk starte en en fin lille 24 fods båd, som man både kan sove og lave mad i, og den har en lille stue. Til 20k. Og den var på vandet og sødygtig fra starten. Og sådan en kan man jo fint lære at sejle i, indtil man er hooked på en større båd og længere distancer.

Jeg håber at du kan se, at der er mange fornøjelser at få i sejlerverdenen, men at der også er ansvar og pligter forbundet med sejlerliv. Min opfattelse er at det rigeligt er det hele værd. Det siger jeg som nytilkommen i sejlerlivet, og det jeg har følt fra dag 1. Det er et privilegium for mig at være med, og jeg håber aldrig at jeg skal stoppe med at sejle.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.